התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

כיצד לבחור עצים לגן

כיצד לבחור עצים לגן. שישה עקרונות מנחים לתכנון הגן ובחירת העצים.

עץ מורכב במשתלה – משך גידול ארוך ועלויות עבודה יבואו לידי ביטוי במחיר הסופי של העץ.

הקדמה

משתלות ויניק מסייעות בתכנון הגן כחלק מהשירות הטוב אותו אנו משתדלים לתת ללקוחותינו. עבודת התכנון דורשת השקעת מחשבה וזמן. השירות ניתן ללקוחותינו המעונינים בו, בהתבסס על ניסיון רב שנים בעבודה עם צמחים ואנשים. במאמר זה נסקור שישה פרמטרים בסיסיים המנחים את הגנן בעבודת התיכנון ובחירת העצים. מטרת המאמר להקנות ידע בסיסי ושימושי לקורא ולתת לו מושג ראשוני לגבי האפשרי, הנכון והמומלץ וכיווני מחשבה לגבי תיכנון הגן.

לתיאום הגעה ניתן להתקשר: 04-6371434
תיבת אי מייל: mashtela123@yahoo.com

המאמר נחלק לשני חלקים:

חלק ראשון ובו נסקור את הנתונים ה”אוביקטיביים” ובחלק השני, כמו שניתן בוודאי לנחש ממבנה המשפט, נסקור את הנתונים ה”סובייקטיביים”, קרי, הרצונות, הבחירות והאופי שלכם כפי שישתקפו בגינה שלכם.

גן גדולא. מיקום גאוגרפי ותוואי שטח – יש לבדוק היכן יוקם הגן מבחינה גאוגרפית. מה הגובה מעל פני הים, האם בהר, בשפלה, מישורי, מדרוני וכו’. באיזורים שונים בארץ קיימת רגישות רבה יותר לקרות ועל כן יש להמנע שם משתילת עצים הרגישים לקרה. גם בין חלקות סמוכות קיים לעיתים הבדל מבחינת הרגישות לקרה בין חלקה לחלקה כאשר חלקה מדרונית תסבול פחות מאשר חלקה מישורית. חלקה הנמצאת בסופו של מדרון ואינה מנוקזת כראוי לא תתאים למספר רב של סוגי עצים וכדאי לתת על כך את הדעת מראש.

ב. גודל השטח המוקצה לגן – ככל שהשטח קטן יותר נצטרך לבחור בצמחים בעלי נוף מצומצם שכן עץ בעל נוף רחב ימנע מצמחים אחרים להתקיים בסביבתו. בנוסף לכך, קיימים בעצי פרי זנים שונים בעלי תכונות דומות למעט הבדל בגודל הנוף הסופי. נמליץ על עצים מהזנים הקטנים יותר עבור מי ששטח הגן שלו מוגבל.

ג. סוג הקרקע – יש לבדוק ולהתחשב בתכנון בסוג הקרקע בה ינטעו העצים.קיימים סוגי קרקעות רבים (קלה ומחלחלת, כבדה, גירית, סלעית וכיו”ב). לסוג הקרקע השפעה רבה על בחירת הצמחים שכן זנים מסויימים אינם מסוגלים להתמודד עם קרקעות גיריות, סוגים אחרים סובלים מקרקע כבדה האוצרת רטיבות וכו’. לסוג הקרקע השלכות נוספות גם על אופן הדישון ותדירות ההשקיה אולם לא נרחיב על כך כרגע. רק נציין מספר עובדות חשובות: ההשקיה בקרקע קלה תהיה בכמויות קטנות יותר מבקרקע כבדה ובתדירות גבוהה יותר. קרקע כבדה יש לאורר לפני השתילה. בקרקע גירית (גירנית בשפה המקצועית) ניתן לשתול שקד, תאנה, זית, רימון וכן זנים ספציפיים נוספים של עמצי פרי סובטרופיים אשר עמידים לסוג קרקעות אלו.

ד. אקלים – חשוב לשים לב בעת התיכנון למשרע הטמפרטורות בחורף ובקיץ מידת הלחות וכמות הקרינה. להלן מספר דוגמאות: איזורים המועדים לקרה אינם מתאימים לעצים סוב טרופיים. עצים נשירים לא יניבו פרי משמעותי באיזורים בהם לא יקבלו את מנת הקור הנחוצה להם לשם ניבה תקינה. סוגים מסויימים של זיתים רגישים ללחות השוררת במישור החוף ונתקפים בעטייה בפטריה. לפיכך למישור החוף מומלץ לבחור בזני זיתים העמידים ללחות ולפיטריה. איזורים בהם מנשבות רוחות חזקות יש להגן על העצים או לשתול אותם בחלק הגינה המוגן מפני הרוח ע”י הבית.

ה. אור וצל – ככל ששטח הגן קטן יותר, כך גדלים איזורי הצל. עבור עצי הפרי החשיפה לשמש ישירה הנה חיונית. עץ הנטוע בצל ואינו נחשף לקרינה יפתח מבנה לא טוב ולא יניב פרי. ניתן לנצל את הפינות המוצלות לצרכים אחרים עץ מורכב במשתלה - משך גידול ארוך ועלויות עבודה יבואו לידי ביטוי במחיר הסופי של העץ.כמו פינת ישיבה או לבחור עבורן צמחים ספציפיים שאינם סובלים מצל.

ו. מים – יש לוודא מראש את כמות המים העומדת לרשות הגנן. קיימת תפיסה אצל אנשים רבים כאילו עצי פרי “מסתדרים לבד” וזקוקים להשקיה זניחה של ליטר או שניים ביום אולם לא כך הוא הדבר. עץ צעיר זקוק לעשרה ליטרים ויותר מידי יום לצורך התפתחות תקינה ואם כמות המים אינה עומדת לרשותכם, מומלץ כי תוותרו מראש על עצי פרי סטנדרטיים ותפנו לעצים חסכוניים במים.

חלק שני – החלק הסובייטיבי (למי שזוכר), כאן נכנסות לתמונה ההעדפות האישיות שלכם:

א. איזה סוג גן אתם רוצים: טרופי, ארץ ישראלי, צפוף, בוסתן, נשיר או ירוק עד. גן המורכב מעצים בלבד או עצים ושיחים, עם דשא או בלי. הרבה פעמים אופי הגן נגזר מחויות ילדות או זכרונות ולא נגזר רק מהחלטות רציוליות. לפעמים מחפשים עץ או שיח הזכורים לכם ממקום כלשהו בו ביקרתם או המתקשר עם חוויה כלשהי מחייכם. חשוב לתת מקום גם לשיקולים אלו כי הגן, בסופו של דבר מיועד לגרום לנו כיף והנאה.

ב. תקציב – התקציב הוא החלק האחרון בבחירת העצים. ככל שתבחרו בעצים קטנים וצעירים יותר כך ירד מחירם אולם במקביל יקח עוד זמן עד להגיעם לגודל משמעותי. רוב העצים בגודל הבסיסי ביותר הנם זולים וניתן לרכוש את כל העצים הדרושים לגן בחצי ממחירו של מכשיר טלויזיה סטנדרטי. יחד עם זאת יש לזכור כי עצים מורכבים יקרים יותר מעצים שאינם מורכבים וקיימים מספר סוגים כמו ליצ’י או מקדמיה אשר יהיו יקרים מעט יותר לרכישה.

לחץ לצפיה בכל המאמרים המקצועיים

 

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    דילוג לתוכן