התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

הכנת הגינה לחורף

במאמר זה נסקור בקצרה את את השינויים במזג האויר והשפעתם על הצמחים בגינה ובטבע, המזיקים וגורמים נוספים המשפעים על הצמחים. במאמר מוסבר אודות דישון בעונת החורף, עצים שניתן לשתול בחורף, אופן השתילה ופעולות נוספות אותן ניתן לבצע בעונה זו של השנה.

הקיץ חלף והסתיו החל, הימים עדיין חמים במהלך היום אבל הפרשי הטמפרטורה בין היום והלילה הולכים וגדלים בהדרגה. אצל הצמחים, כמו אצל בני האדם, ניכרת הקלה עם שוך חומו המעיק של הקיץ והיא מתבטאת בגלי לבלוב חדשים בסוגים מסוימים. שעון הקיץ קיצר לנו את שעות האור הפעילות אך הטמפרטורות הנוחות יותר מאפשרות לעבוד בגינה.

לתיאום הגעה ניתן להתקשר: 04-6371434
תיבת אי מייל: mashtela123@yahoo.com

מה כדאי לעשות בגינה בעונת הסתיו ?

חורף במשתלה

הסתיו הנו זמן טוב לתיחוח האדמה, פיזור זבל אורגני וקומפוסט והצנעתו בקרקע, גיזום ענפים יבשים, עיצוב, ניקוי ורענון הגינה. כמו כן זהו זמן מתאים לנטיעת עצי פרי מסוגים שונים מכיוון שיש להם שהות להשתרש היטב טרם כניסת החורף. בנוסף לכך, הטמפרטורות הנוחות יקלו עליהם את המעבר וההקלטות במקומם החדש.

פעילות מזיקים בעונת הסתיו והחורף:

פעילות המזיקים נמצאת בירידה הדרגתית עם הירידה בטמפרטורות. ככל שתרד הטמפרטורה כך תצטמצם פעילות המזיקים עד לפעילות מועטה ובלתי מורגשת כמעט בשיא החורף.

כיצד מדשנים בסתיו ובחורף?

חודש נובמבר הוא החודש האחרון בו מומלץ לדשן לפני החורף. במידה והטמפרטורות בנובמבר נמוכות יש להמנע מדישון גם במהלך חודש זה. בתקופת החורף אין לדשן היות ופעילות הצמחים פוחתת ועל כן אין ביכולתם לקלוט את הדשן שבקרקע ועלול להגרם להם נזק – הצמח “נשרף” בלשון החקלאים. עם בוא האביב נחזור לדשן בהדרגה.

השקייה בעונת החורף:

ירידת הטמפרטורה מאפשרת גם צמצום הדרגתי בהשקיית הצמחים. נציין כי מומלץ להשקות לעיתים קרובות בכמויות מים קטנות.  אין להפסיק את ההשקיה כל עוד לא יורדים גשמים סדירים. גם בעונה הגשומה, עצירת גשמים של שבוע או יותר מחייבת השקיה קלה.

עצים חשופי שורש

נטיעות חורף: אילו עצים ניתן לשתול בחורף?

קיים מגוון עצים לא מבוטל שמועד שתילתם המועדף הוא החורף. מדובר בעצים שנכנסים לתרדמת חורף ובמיוחד עצי פרי נשירים (הגלעיניים)* כגון: שקד, שזיף אפרסק, משמש, נקטרינה, אגס, תפוח וכדומה. עצים אלו ניטעים בחודשים ינואר – פברואר (טו בשב”ט). בזמן זה הם ניטעים חשופי שורש בעודם בשלכת. היתרון בנטיעת עצים חשופי שורש הוא בהתפתחות מערכת שורשים בריאה יותר. כל האמור לעיל נכון גם לגבי גפנים.

עוד נוסיף כי החורף הוא העונה המועדפת לשתילת עצי זית. במיוחד נכון הדבר לגבי זני הזיתים המיועדים לגידול בתנאי בעל (הסתמכות על גשמים ומי תהום ולא על השקיה מעשה ידי אדם). נטיעה חורפית מתאימה גם לאגוז הפקאן, אגוז מלך, אפרסמון ושיחי הוורדים. כל המינים האלו יכולים להשתל כחשופי שורש.

בתמונה למעלה: עצים חשופי שורש לאחר עקירה ממתינים לקונה ובינתיים מכוסים בחמרה לחה למניעת התיבשות.

מה זה “חשופי שורש”?

עצים חשופי שורש הם עצים אשר שותלים אותם ללא גוש אדמה העוטף את מערכת השורשים אלא כאשר מערכת השורשים שלהם חשופה לחלוטין. ניתן לשתול בצורה כזו רק עצים המצויים בתרדמת חורף. עצים נשירים נכנסים לתרדמת חורף ועל כן ניתן לשתול עצים נשירים כשהם חשופי שורש.

מניעת עשבייה:

עם תחילת עונת הגשמים נובטים חלק גדול מזרעי עשביית הבר שהגיעו לגן ע”י הרוח ובדרכים אחרות. אם ברצונינו למנוע נביטת עשבי בר ושיבוש שטח הגן בעשבייה עומדות לפנינו מספר דרכים:

א. פריסת יריעת פלסטיק עליה ניתן לרבץ משטח דק של טוף או חלוקי נחל. פעולה זו תמנע עליית עשביה. היא מתאימה מאוד לשטחים קטנים.

ב. השיטה הישנה – מעדר או טוריה. בכל מקום בו רואים כי נבטה עשביה יש לעקור אותה באצמעות מעדר. חשוב להקפיד לעקור ביחד עם השורש ולא רק לעשות לעשב “תספורת”. קיימים מיני עישביה עקשנים במיוחד כגון הריג’לה אשר יש להעמיק ולעקור גם את הבצל ממנו היא צומחת. בכל מקרה, יש לפנות את העשביה שעקרת מהשטח כדי למנוע השתרשות חוזרת בקרקע.

ג. ריסוס השטח במונעי נביטה מבעוד מועד – שיטה זו אולי אפקטיבית וניתנת ליישום בשטחים גודלים אולם חשוב לדעת כי לחומרי ההדברה ולחומרים מונעי הנביטה נודעות השפעות מזיקות על הסביבה כגון זיהום מי התהום, פגיעה במינים חיים ועוד. לפיכך המלצתינו היא להמנע ככל האפשר משימוש בחומרים אלו.

סיכום:

לכל עונה יש את היופי שלה ואת הייחוד שלה. נעקוב אחרי השינויים המתחוללים בגן, נצפה בעצים שמתכוננים לשלכת ומשנים את צבע העלים. הכל מתרחש בשקט ובהדרגה. אם נהייה שם כשצריך בשביל העצים שלנו, הם יחזירו לנו אהבה בדרכם, כל אחד בעונה ובזמן שלו, בפרי, בפרח, בלבלוב ובניחוח והכיף כולו שלנו.

לחץ לצפיה בכל המאמרים המקצועיים

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    דילוג לתוכן