התאמת גודל טקסט באתר

משרד 04-6371434 | נייד 054-8045505

עצים מעקירה - יתרונות וחסרונות

סקירה של היתרונות והחסרונות של עקירת עצים בוגרים ונטיעתם מחדש

העתקת עצים בוגרים משטח הגידול אל הגינה הביתית הפך להיות דבר מקובל מאוד בשנים האחרונות ובעלי גינות רבים, כמו גם גננים אינם מסתפקים עוד בעצים בגודל סטנדרטי הגדלים במיכלי גידול אופיניים של משתלה ופונים על מנת לרכוש עצים בוגרים אלו. במיוחד נפוץ הנושא בעצי זית עתיקים אשר מבוקשים מאוד בשנתיים האחרונות.

לקוחות המעונינים לרכוש עץ בוגר מעקירה עושים זאת על מנת לחסוך זמן ולקבל עץ בוגר ומרשים ללא צורך לחכות זמן רב להגעתו לגודל נאה ולהשגת נוכחות בגינה.

העתקת עץ בוגר היא פעולה הכרוכה בעליות גבוהות משמעותית מאלו של נטיעת עץ צעיר (עד 6 שנים לערך) היוצא ממיכל גידול והמוכן לנטיעה. עצים, באופן בסיסי, נועדו להיות נייחים ופעולת ההעתקה אינה טבעית עבורם. להעתקת עצים בוגרים אל הגינה, יתרונות כמו גם חסרונות רבים. במאמר זה ננסה לעמוד על מרבית היתרונות והחסרונות של פעולה זו.

לתיאום הגעה ניתן להתקשר: 04-6371434
תיבת אי מייל: mashtela123@yahoo.com

יתרון: הרוכש מקבל עץ בוגר, בעל גזע עבה ומערכת שורשים מפותחת יחסית ואינו צריך להמתין שנים להתפתחות העץ. העץ כבר גדול, יניב פרי תוך זמן קצר יותר מעץ צעיר ויפתח נוף רחב תוך זמן קצר. המדובר ביתרון משמעותי אשר מהווה שיקול מרכזי בהחלטה של לקוחות רבים על טיב העצים שישתלו בגינתם.

 

תמונה של עצי זית בוגרים באיקלום לאחר עקירהבתמונה מימין – עצי זית מעקירה בתקופת אקלום במשתלה לפני שיועברו ליעדם הסופי.

יתרון: הרוכש יודע בוודאות את סוג העץ אותו הוא רוכש והאם הניב פרי. קיימות משתלות (בעיקר משתלות דרכים) בהן רוכש העץ אינו יכול להיות בטוח בסוג העץ שרכש ובאם הוא פורה. חשוב לציין כי במשתלות ויניק אין בעיה כזו והרוכש כמו גם המוכר יודעים בוודאות את סוג העץ.

 

חיסרון: עץ מועתק סובל מטראומה עקב העברתו, גם אם בוצעה כהלכה שכן מערכת השורשים נקצצת בצורה אגרסיבית ושינוי העץ מערער את היונקות שבקרקע. ייתכן כי העץ יתאושש מטראומה זו וימשיך לחיות וייתכן כי העץ ימות תוך מספר ימים עד חודשים. עץ צעיר יותר ממיכל גידול במשתלה אינו סובל מטראומה שכזו שכן כל השורשים שלו מרוכזים בתוך מיכל הגידול המיועד לשינוע.

 

חיסרון: עץ מועתק נגזם באופן דרסטי על מנת להפחית אובדן מים בעת ההתאקלמות במקום החדש ולצמצם את סיכוני הקריסה של העץ. לפיכך הרוכש אינו מקבל עץ גדול, יפה ובריא אלא גזע עץ ממנו יוצאים כמה ענפים ללא עלים. המראה של עץ שכזה אינו אסטתי ויקח זמן רב עד אשר ילבלב מחדש ויצמיח עלווה וענפים “נורמאליים”. עץ במיכל גידול לא דורש גיזום מיוחד. מהעץ יראה בביתך כפי שהוא נראה בתוך משתלה.

 

עץ במיכל 30 ליטר נושא פרי

בתמונה מימין – עץ במיכל 30 ליטר נושא פרי. לא חייבים עץ מעקירה כדי להנות מפרי מיד וללא המתנה.

חיסרון: עץ בוגר שהועתק עלול שלא לתת פרי גם אם הועתק כראוי ושרד. עץ צעיר יותר במיכל גידול אשר נרכש ממשתלה טובה יניב פרי.

 

חיסרון: עלויות העתקת עץ בוגר גבוהות שכן עלות העץ הבסיסית גבוהה יותר מעץ צעיר יותר, יש לעשות שימוש במוביל ייעודי אשר עלותו גבוהה ויש לחפור בור גדול בגינה (על ידי פועל או מחפרון) ע”מ להכנס את העץ לתוכו. כל אלו כרוכים בעלויות גבוהות באופן משמעותי יחסית לעץ צעיר מהמשתלה.

 

סיכום:

כפי שניתן לראות, קיימים חסרונות רבים להעתקת עצים בוגרים וחשוב כי הרוכש יהיה מודע לחסרונות אלו. משתלות ויניק מציעות הן עצים מעקירה מהשטח והן עצים במיכילי גידול אולם ההמלצה היא להעדיף שתילת עצים ממיכלי גידול ולא עצים מעקירה.

 

לחץ לצפיה בכל המאמרים המקצועיים

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו עם חבריכם!

פניה למשתלה

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם





    מאמרים מומלצים


    דילוג לתוכן